Українська мова 8 клас

05.04.

Узагальнення та систематизація знань. Звертання, вставні слова.

1.  Розставте пропущені розділові знаки. Обведіть звертання,  вставні слова (словосполучення) 

1. Гей ви грізні чорні хмари (Леся Українка). О земле рідна знаєш ти свій шлях у бурі у негоді! (М. Рильський). 3. Я не гірший за інших на щастя і за інших не кращий на жаль (В. Забаштанський). 4. Ну словом є чимало дивних див у цім саду (М. Рильський). 5.  Чужа душа то кажуть темний ліс (Л.Костенко). 6. Полювання як ви потім побачите потребує багато часу (остап Вишня).1. Шуми вітре шуми буйний на ліси на гори! (М. Шашкевич). 2. Україно ти для мене диво (В. Симоненко). 3. Крізь ці кущі здається ніхто не пробереться (Н. Забіла). 4.  Прилітай же мій соколе мій голубе сизий (Т. Шевченко). 5. Відступати нам по-перше пізно а по-друге немає підстав (В. Собко). 6. Весну за уявленням наших  предків приносили на крилах птахи (Н. Шумада).

 2. Виконайте повний  синтаксичний аналіз речення 

Безперечно, ми хочемо бачити себе бездоганними, приємними, товариськими, мати повагу й довіру людей (О. Корніяк).

17.02.

Розвиток зв'язного мовлення

Написання відгуку в мережу інтернет з відвідування віртуального музею 

Музеї ТУТ 


15.02. 

Тема. Повторення вивченого про речення з однорідними членами.

Повторити правила с.178-193.
дз. впр.329

20.01.

Тема. Смислові відношення між однорідними членами речення.

 

виконати впр. 305

18.01.

Тема. Поширені і непоширені однорідні члени речення.

Клоуз – тест

1. Члени речення, що відповідають на одне й те саме питання, стосуються одного члена речення й виконують однакову синтаксичну роль називають …

2. За змістом однорідні члени речення між собою… (рівноправні – нерівноправні).

3.  Однорідними можуть бути як …, так і … члени речення.

4.  Види зв’язку між однорідними членами речення …

5.  Однорідні члени речення вимовляють із … або …

6.  Розділові знаки між однорідними членами речення …

1.     Лінгвістичне спостереження

А  І Шевченко, і Пушкін, і Шекспір у симфонію людства вплели голоси.

Б  І безсмертний Шевченко, і славнозвісний Пушкін, і геніальний Шекспір у симфонію людства вплели голоси.




Висновок: непоширені однорідні члени речення не мають при собі залежних слів, поширені – мають залежні слова.

1.     Навчальний диктант

Мова  втілення думки. Любімо її вивчаймо її розвиваймо її! Борімося за красу мови за правильність мови за багатство мови (М. Рильський).

Без поваги без любові до рідного слова не може бути ні всебічної людської вихованості ні духовної культури. Знай бережи збагачуй велике духовне надбання народу  рідну українську мову. Українською мовою написані невмирущі твори Котляревського і Шевченка Франка І Лесі Українки Нечуя-Левицького і Коцюбинського.

ДЗ Вправа 303

15.01.

Тема. Розділові знаки при однорідних членах речення.


1.       Вставте пропущені розділові знаки. Обведіть узагальнювальні слова, підкресліть однорідні члени відповідно до їхньої синтаксичної ролі  


1. Із сивої давнини існували на землі чотири доброчесності а саме мудрість правосуддя стійкість вірність. 2. Є місцевості веселі радісні є похмурі тривожні й недобрі місця. 3. Летиш і милуєшся всім і сріблястою нехворощю і ворохами золотими на токах. 4. Скрізь на вершечку стрілецької гори на пагорбах і видолинках панувала тиша. 5. Земля і місяць вишні і тополі і тиша в тиші і тумани в полі усе в чеканні.

ДЗ вправа

13.12.

Тема. Просте ускладнене речення. Однорідні члени речення

Пригадати інформацію про сполучники 

Теоретичний матеріал читати на с. 179.

Вид зв’язку

безсполучниковий

сполучниковий

змішаний

О, О, О, О, О.

одиничні

парні

повторювані

О, О, О і О

єднальні, розділові

протиставні

і О, і О

ні О, ні О

як О,

так і О

хоч О, але О

О і О

О та О

О чи О

О і О, О і О

О, а О

О, та О

ДЗ вправа 299 і виконати завдання нижче.

Вказати однорідні члени речення, чим виражені, спосіб зв’язку між ними.

          Усі ми любимо нашу співучу та дзвінку українську мову.

         Мова – це великий дар природи, безцінний скарб народу.

         Любіть травинку і тваринку , і сонце завтрашнього дня, вечірню в попелі жаринку, шляхетну інохідь коня.



21.12.
Аналіз контрольної роботи

Виконайте наступні завдання

1. Поставте подані інфінітиви у формах теперішнього часу, наведених у дужках (3б).

Виходити (1 – а осодн.)_______________________________________________________________

Оголосити   (1 – я ос. мн.) _______________________________________________________________

Дадати (2 – я ос. одн.) _______________________________________________________________

Обїжджати (3 – а ос. одн.) ______________________________________________________________

Журитися  (3 – а ос. мн.) _____________________________________________________________

Обдюрювати ( 2 –я ос. одн.) _____________________________________________________________

Гріти  (2 – а ос. мн.) ___________________________________________________________________

Усміхатися ( 1 – я ос. мн.) ______________________________________________________________

Розмовляти  ( 3 – а ос. мн.) ______________________________________________________________

2. Підкреслити граматичні основи. Визначити типи односкладних речень (3б).

Хочу слухать забуті пісні, хочу бачити місячні плями (В. Сосюра).  Посадили над козаком явір та калину (Т. Шевченко). Стояв би тут і слухав дотемна невгамний вітру спів… (В. Мисик).  Чесне діло роби сміло (Народна творчість).  Отак пройду крізь твій великий подив, не зачеплюсь об лагідні слова (Л. Костенко).  Що посієш. Те й пожнеш (Наодна творчість).  Тихо в повітрі (О. Довженко). Світлая, дивная ніч (Г. Чупринка).

3. Виконати синтаксичний аналіз речення (3б)

Як мені хотілося словами осені пейзажі змалювать (О. Довгопят). 

15.12. 

Тема. Повні та неповні речення. Тире в неповних реченнях.

Повторимо про односкладні речення

Неповні та повні речення

Дз. Виконати вправу289. вивчити правила с. 167


04.12.
02.12.Добрий день.
Українська література
Володимир Підпалий.Поезія.
Ідея гуманізму , людяності , бережного ставлення до природи.
Читайте відомості про поета 
ст. 72.
Виразно прочитайте вірші ст.73.
Уважно читайте аналіз віршів
ст. 73.
Запишіть у зошит.
“...Бачиш: між дерев зелених..."- 
заклик до збереження всього живого у природі.
"Зимовий етюд - безмежна любов до природи рідної України.
Д.з. Читать ст.72-73.Аналіз віршів.
Не забуваємо ,що вчить напам’ять вірш "Любіть Україну"
Добрий день!  
       Українська мова
             Безособові односкладні речення
Читаємо текст вправи 262.
Звертаємо увагу на слова:
1р....занесено...
2....засновано...
3..... збиралося...
4... було розпочато.., ...зведено..
5....було засновано..
6...Перебільшити...
7.....складено...
8...почали відновлювати...
9...надано...
10.....не було...
11.... зведено...
Це безособові дієслова , бо жоден присудок не вказує на особу.
Дієслова - присудки у безособових реченнях виражаються:
- безособовими дієсловами , що закінчуються  - ло , -но , - то :
Снігом замело.
Стіл присунуто.
Картину прибито.
- дієсловами нема , немає , не було , не буде.При них є іменник у Р.в.
Немає зошита.-чого?Р. в.
Не буде дощу.- чого?Р.в.
- Неозначена форма дієслова -ти , -ть , -ться .
Не хочеться писати.
Кортить малювать.
Граться іграшками.
- Прислівник , бо в реченні немає дієслова-присудка.
Затишно навколо.
- Прислівник+неозн. ф-ма двєслова.
Весело співати пісню.
Безособові речення можуть вказувати на стан природи та стан людини.
Замело все навколо.
Мене чомусь морозить.
Читаємо правило ст.158.
Впр. 263 усно.
Друге і шосте речення - двоскладні , бо мають підмети.
Впр. 265 -письмово , за зразком.
1.Повіяло холодними вітрами
Д. з.
Правило ст.158 , вправа 269.
Переписать, поставить розділові знаки.Надписать олівцем  , де безособові.
01.12.
Добрий день!
Українська мова
          Називні речення
Читаємо правило ст.161.
Весна.-називне речення ,бо складаєть із підмета.
Тепла весна.-називне , бо є підмет і означення.
Весна тепла.- двоскладне , бо є підмет і іменний присудок.
Весняний спів птахів.-називне.
Є підмет- спів.
Весняний - означення.
Птахів - додаток.
У називному реченні немає обставини.Якщо у реченні є обставина , то це двоскладне речення .Треба підставити присудок.
Зошит на столі - де?
На столі - обставина.
Підставляємо присудок.
Зошит лежить на столі.
Читаємо правила ст. 162- 163 .Міркуймо.
Вправи 271 та 272 усно.
Вправа 273 письмово.
Сині очі. -називне.
Чорні брови. - називне
Над чолом козацький чуб. - не є називним , бо тут наявна обставина.
Над чолом - де?
Над чолом звисав козацький чуб.
Далі самостійно виконуємо.
Впр. 276 -усно.
Д.з.Правила ст.161-163,впр. 279.
Виписать тільки називні речення.
30.11.
Добрий день!
Українська мова
                   Число
Класна робота
Узагальнено - особові речення
Це дієслова - присудки , що вказують на узагальнення дії.
Це дієслова 2 особи одн. чи множ. та наказового способу.
Що посієш , те й пожнеш.
3 особи множ. теп. і майб. часу.
Від добра добра не шукають.
1особи множ. майб. часу.
Поживемо - побачимо.
Читаємо правило ст.153.
Впр. 254,255 -усно.Читаємо і виділяємо присудки , які вказують на узагальнення.
Впр. 257 письмово.
Д. завдання.
Вивчить правило ст.153 , впр. 259.
Виписать односкладні речення і вказать вид.
Українська література
В. Сосюра. Аналіз віршів.
Проаналізувати вірші "Васильки", "Осінь" у зошити за наступною схемою.
Тема вірша, до якої лірики належить, головні образи вірша, художні засоби виписати( епітети, метафори, порівняння, повтори...)
25.11
Добрий день!
Записуємо число
Класна робота
Неозначено - особові речення
Це дієслова - присудки у 3 особі множини теп. , мин. та майб. часу.
Не можна визначить у минулому часі.
Грали у футбол.
Хто?-ми,ви,вони.
Чітко не називає особу, особа не визначена.
Ми грали.
Ви грали.
Вони грали.
Якщо дієслово у 3 особі-це неозначено-особове речення.
Малювали квіти.- вони ,мин. час.
Малюють кввти.- теп. час.
Малюватимуть квіти.- майб. час.
Читаємо правило ст. 150.
Впр.245-усно.
Впр.247-письмово.
Впр.248-письмово , але виписать тільки дієслова - присудки і визначити особу , число , час.
Існували-3ос. , множ., мин.час.
Називали- ???
Д. завд.Правило ст.150,впр.250.Зразок.
За добро віддячували добром , а  не злом.
24.11.
Тема.Односкладні прості речення за присудком.Означено - особові речення
 У зошитах записуємо.
             Число
    Класна  робота
Односкладні прості речення за присудком.Означено - особові речення
ст. 142.
Це дієслова - присудки , що вживаються у 1 та 2 особах однини та множини теп. та майб. часу , а також у наказовому способі.
       однина               множина
1. я                             1.  ми
2. ти                            2. ви
              теперішній  час
я малюю                 ми малюємо
ти малюєш             ви малюєте
                майбутній  час
я малюватиму-ми малюватимемо
ти малюватимеш-ви малюватимете
             наказовий спосіб
я ------------                 ми------------
ти намалюй     ви намалюйте
Читайте правило ст. 142.
Впр. 231 усно.
Впр.236 письмово.
Виписати дієслова - присудки і вказати особу , число , спосіб.
Зразок.Беріться , заробляйте - ви  , 2ос. множ. , наказ. спосіб.
Домашнє завдання.
Вивчить правило ст. 142 , вправа232.
Переписати речення , підкреслити присудки.Над словами - присудками надписати особу.
23.11.2020
Контрольна робота
Відповіді записуйте на окремий аркуш. Результати переслати до 12.00

Головні та другорядні члени речення

► Завдання 1-12 мають по три варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.

1.  Додаток відповідає на питання:

а) всіх відмінків;              б) всіх відмінків, крім називного;

в) який? чий? котрий?;    г) як? де?  куди?  коли?   звідки?

 2. Який серед перелічених членів речення є головним?

а) Означення;

б) додаток;

в) присудок.

3. На які питання відповідає обставина?

а)  Хто? що?;

б)  де? коли?;

в)  який? чий?

4. У якому реченні виділене слово є означенням?

а) Сонце вже ховалось за гори.

б) Узгір’я хмариною спускалось в море.

в) Повіяв ранковий вітер.

5. У якому реченні присудок — складений іменний?

а) Море знов стало спокійне.

б) Освітлений краєчок неба почорнів.

в) Потім також раптом зникли сонце і вітер.

 

6.  Вкажіть речення із складеним дієслівним присудком:

а)Я готовий відповідати за тебе; б)Дзвенять сухі сопілки очерету;

в)Займався на сході погожий ранок; 

г)У повітрі бриніла дзвінка жайворонкова пісня

7. У якому реченні виділене слово є додатком?

а) Шумить, не стихає бурхливе море.

б) Мерехтить роса навколо на зеленій мураві.

в) Вітер пісню співає стоголосо.

 

8. Вкажіть речення, у якому не потрібно ставити тире:

а)Найбільша мрія віртуоза зробити чудо непомітно;

б)Побачити квітування папороті давня мрія людства;

в)Природа наймудріша серед нас;

г)Україна  багатонаціональна держава.


9.  Вкажіть речення з неузгодженим означенням:

а) Білі ручки чорної роботи не люблять;

б) Перенесемося своєю думкою в стародавній Київ;

в) Чубенко дав наказ зупинитися.

 

10. Вкажіть речення з прикладкою:

а) Терном поросла моя дорога до щастя;     

б) Пісні змінювали одна одну;

в) Підходить пароплав «Тарас Шевченко».

 

11. Вкажіть речення з прямим додатком:

а) Я користувався твоєю книжкою;

 б) Цінуйте й бережіть дружбу;

в) Сонячний промінь пробивався крізь гущавину віт.

 

12. Вкажіть речення з обставиною місця:

а) Ми повернулися ввечері;       б) Пожовкле листя спадало на тротуар;

в) По – справжньому великі ті, чиє серце б’ється для всіх.

► Завдання 13, 14 передбачає встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного буквою, потрібно дібрати відповідник, позна­чений цифрою.

13. Установіть відповідність між словом та його характеристикою:

А підмет

Б означення

В обставина

Г присудок

=================

Прохолодним ранком пролітали над поля­ми журавлі.

2 Прохолодним ранком пролітали над поля­ми журавлі.

3 Прохолодним ранком пролітали над поля­ми журавлі.

4 Прохолодним ранком пролітали над поля­ми журавлі.

5 Прохолодним ранком пролітали над поля­ми журавлі.

14. . Встановіть відповідність між  присудками і їх видами:

1) простий дієслівний;          А Паляниця – хлібові сестриця;

2) складений дієслівний;  Б Повітря було насичене пахощами достиглих яблук;

3) складений іменний;      В Хай любов’ю нашою святиться чарівна криничнка-крижаниця;

                                                  Г Ми повинні берегти народні традиції.

 

Тема ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. ДОДАТОК.

Виконайте завдання. ТУТ

ВПРАВА розподіліть додатки на прямі та непрямі ТУТ


Немає коментарів:

Дописати коментар

Увага!!!